Jeg har tidligere skrevet om mit løb herinde. Jeg er begyndt at løbe mere og mere. Og i jeg har også delt nogle tips til, hvordan du kommer i gang med at løbe.

Som det har været tidligere, når min kærlighed falder over en bestemt sportsgren – jo mere jeg dyrker en sport, jo større bliver min gearsamling også.

Jeg har fx. fuldt hus, hvad angår styrkeløftgear. Jeg løfter også stadig indimellem, men true be told, så er det blevet en sekundær træning for mig nu.

Især det sidste halve år har løbet vundet indpas. Det passer rigtig godt ind i min hverdag, fordi jeg ikke er afhængig af nogen andre end mig selv. Og måske vejret. Men jeg skal ikke forholde mig til andre mennesker på nogen måde. Jeg skal bare i løbetøjet og ud af døren.

Hvordan overvinder jeg kulden

Nu begynder det at blive en del koldere at løbe og det har jeg allerede mærket og taget konsekvenser af. Jeg løber i lange tights, og har egentlig gjort det nok de sidste tre måneder. Jeg er også begyndt at løbe med flere lag på overkroppen og mine kompressionsstrømper hjælper også lidt på varmen på benene.

Men… Nu begynder det altså rigtig at bide i kinderne, på ørerne og hænderne. Så jeg har udvidet mit gear en smule de sidste par uger. I den forbindelse tænkte jeg lige at dele, hvilket løbeudstyr som jeg bruger. Måske til inspiration, hvis du også selv gerne vil løbe udenfor her i den kolde periode.

Jeg løber nu i lange og lidt tykke tights, en langærmet dry-fit trøje inderst, en dry-fit t-shirt ud over og denne vest.

Udover det har jeg anskaffet mig et par løbevanter, så hænderne ikke fryser. Jeg har også købt en refleksvest og et lys til armen, så jeg kan blive set i mørket. Det er utrolig vigtigt, hvis du løber her i vinterhalvåret, at du er sikker, når du løber. Selv med lys på, skal du være forsigtig her i mørket. For det er ikke alle bilister, der er lige opmærksomme.

Løbetræning løbetøj træning
Foto: Nicolai Walther

Sørg for at kigge dig godt for og hav lys og reflekser på, så andre trafikanter kan se dig. Især hvis du løber med musik eller andet lyd i ørerne.

For at holde varmen omkring hals og hoved har jeg købt denne halsedisse og dette pandebånd.

Og så er jeg egentlig ret godt løbende. Jeg ved ikke, om jeg skal ud og have en tykkere trøje på et tidspunkt, men lige nu fungerer denne sammensætning ret fint.

Det hemmelige mål

Det går også ret fint med mit løb. Jeg har ikke så meget fokus på hastigheden, men distancen. Jeg øger distancen uge for uge og indtil videre, er det gået over alt forventning.

Og så til det hemmelige mål! For hvad er meningen med alt løbegalskaben?

Hvorfor er jeg begyndt at gå så meget op i at komme afsted? Jeg har fået en fast rutine nu, hvor jeg løber mandag, onsdag og fredag. Uden undtagelse. Jeg har én enkelt gang rykket mit fredagsløb til om lørdagen grundet arbejde. Men ellers er jeg afsted tre gange om ugen på de dage.

Det handler om at prioritere mit løb. At det er ligeså vigtig en aftale som alt andet. Det er vigtigt for, at jeg kan fungere. At jeg får rørt mig og kan mærke min krop.

Det er desuden vigtigt, at jeg får opbygget en god løberutine, hvor distancen øges for…

Mit hemmelige mål er CPH Half 2020!

Jeg gav hånd med min svigerinde på at ville melde mig til løbet i 2020. Nu har nu hun meldt sig til! Så presset stiger haha!