Jeg har som skrevet (mange gange….suk) lidt travlt med specialet for tiden. Jeg har sådan savnet at blogge, og vender stærkt tilbage nu!
Her om torsdagen plejer jeg at udgive et indlæg om drinks. Men speciale har fuldstændig taget alt tiden fra at kunne finde nye smage og drikke. Derfor bliver det vanlige torsdagsindlæg med drinks af en lidt anden kaliber i dag. Det kommer nemlig til at handle om både den mad og drikke vi indtager her i den søde juletid. Når man forsøger at være bare lidt sund, så kan det nemlig være en udfordring i december. Der står skåle med pebernødder praktisk taget alle steder, jeg bevæger mig hen.

Ikke, at der sker særlig meget bevægelse i disse dage. Den bevægelse, der sker, er fra stolen foran computerskærmen hen til køleskabet. Det har heldigvis sin ende i dag! Vi er nemlig færdige med speciale i dag, hvorfor I kan finde mig på det nærmeste værtshus. Her drikker min specialemakker og jeg alle vores specialefrustrationer ud. Hvis I ser mig så sig lige hej – jeg gir en kold!

Fordi jeg sidder og drikke kolde, vil indlægget i dag komme fra anden hånd end mig. Det er nemlig skrevet af søde Mathilde. Hun har tidligere figureret herinde på bloggen. Hun er selv blogger, og skriver primært om sundhed og træning. Du kan ogå finde hende på Instagram lige her, og på facebook lige her.
I dette indlæg vil hun give hendes besyv på, hvordan vi kan holde os sunde igennem julen. Selvfølgelig med forbehold. Ikk?

Byd Mathilde velkommen 🙂mathilde

Jul er en fantastisk tid på året, og efter min mening skal der være plads til julegodter og julehygge. Jeg mener, at hvis man har lyst til en julekage, så skal man spise den – fordi man har lyst. Dog kan man i juledagene godt have nogle gode sunde råd in mente, så julen ikke bliver ”federe” end nødvendigt. Mange af nedenstående tips hjælper mig med at holde hverdagene så sunde som muligt.

Spis velovervejet og ved hjælp af “mindfulness”:
Tit spørger folk mig “spiser du aldrig usundt?”. Jo det gør jeg. Men jeg sørger for at spise, hvad jeg kalder fornuftigt. Kroppen har brug for alle de primære næringsstoffer: Kulhydrat, protein og fedt. Derfor spiser jeg en meget varieret kost. Jeg prøver at spise flest kulhydrater til morgen og til frokost, for der føler jeg, at jeg har behov for en masse energi. Om aftenen prøver jeg at undgå tomme kulhydrater ved kun at spise kød & grønt. Hvis jeg har lyst til et stykke kage eller julegodter i denne tid på året, så prøver jeg at tænke over, om jeg virkelig har lyst til det her usunde – og hvis jeg har lyst til dette, spiser jeg det og nyder det med samvittigheden i orden. Det er her vigtigt at tænke over, hver eneste bid og nyde de søde sager. Det er et valg, der er taget, fordi man har lyst til dette stykke. Denne fokuseret nydelse kan også resultere i, at man tænker mere over det man spiser, og det kan gøre, at man ikke bare putter i munden.

Find ud af hvad sundhed er for dig:
Sæt nogle ord på dine tanker, skriv eventuelt disse tanker ned. Ved sådan en sundshedserklæring kan det blive meget lettere at definere, hvorfor man skal komme op af sofaen og afsted til dagens træning – og hvorfor man ikke skal gå all in på fredags godterne.

Lad træning blive en naturlig del af din hverdag:
Alle former for fysisk aktivitet gavner din sundhed. Jeg sørger for at variere min træning. Jeg både styrketræner og konditionstræner – det er for mig (personligt) vigtigt at være “god” på begge træningsområder, og det hjælper variationen af træningen mig med at blive. Dertil giver træning mig energi, og dette er et vigtigt middel til at kunne klare alle de ting som jeg skal i løbet af dagen. Træner du ikke så meget for tiden, så skal du over det punkt hvor træning er umulig og hårdt – men jeg lover dig, når man er over det punkt, så er træningen en fornøjelse.

Man kan også holde sig sund uden at føle, at man træner. Dette kan du gøre ved at inkorporere fysisk aktivitet i din hverdag. Eksempelvis kan du vælge at tage cyklen på arbejde, eller have et mål om at gå minimum 10.000 skridt dagligt. Lidt motion er bedre end ingen motion.

Vær positiv!
Allerede fra morgenstunden prøver jeg at gå ind til en ny dag med et smil på løben. Ny dag – ny start. Denne tilgang har jeg erfaret har hjulpet – den gør, at jeg er meget mere glad! Smil til verden og den smiler til dig. Glæde skaber energi, og herigennem får jeg energi til at holde mig sund – også i julen.

Sørg for at få nok søvn:
Søvn er en vigtig faktor i forhold til sundhed, og jeg fungerer personligt bedst, når jeg har fået 10 timers søvn. Hvis jeg ikke får min søvn, er jeg uoplagt, træt og stresset. Herunder får jeg også lyst til at spise usundt, hvis jeg ikke får min søvn. Dette skyldes, at mangel på energi kan være med til ukontrolleret madindtag.

Forkæl dig selv:
Når jeg har meget om ørerne, eller har opnået et mål, så er jeg ekstra god ved mig selv. Denne selvforkælelse kan bestå af at købe et nyt stykke tøj, have en eftermiddag med fodbad, levende lys og ren afslapning eller spise en eksklusiv flødebolle fra f.eks. Summerbird. På denne måde finder jeg energi til at gennemføre den travle hverdag med nye mål.  Faktisk køber jeg næsten hvert år en julegave til mig selv. Det er nemlig vigtigt at være god ved ikke kun andre, men også sig selv!

Med disse ord, håber jeg at du er inspireret til at tænke en ekstra gang over, hvordan du personligt selv kan undgå at have en alt for usund jul. Husk på, at usunde sager ikke skal være ulovligt. Alt med balance, det kan sagtens være sjovt og nemt at leve sundt.

Rigtig god jul.