a8bd04332db0aec0a159292086a9b4fc{Amanda Wellsh by Zee Nunes for Vogue Brazil March 2015}

Kender vi det ikke alle? Vi skal nå en masse i løbet af dagen, og har travlt, men på en eller anden måde når man kun halvdelen af ens opgaver. Man løber så hurtigt man kan, og alligevel indhenter opgaverne en. Jeg er selv ret god til at ville nå en masse i løbet af min hverdag (og weekender for den sags skyld), men ofte finder jeg mig selv stående om aftenen, bebrejdende overfor mig selv, at jeg kun har nået en tiendedel af det jeg gerne ville have nået. Vi skal gerne være så effektive som overhovedet muligt i løbet af både vores arbejdsdag og i privaten. I disse dage handler alting om at optimere, trimme og forbedre. Vi skal kort sagt være så effektive som overhovedet muligt. Det kan jeg godt følge. At tingene skal gøres mest effektivt. Samtidig tror jeg, at dette har stor påvirkning på bl.a. den stigende stress, der også findes meget af i vore dage.

Jeg vil gerne være effektiv. Men jeg vil også gerne være det, så jeg ikke falder omkuld af udmattelse om aftenen, og stadig føler, at jeg er bagefter. For det er, om noget, en stressfaktor.

Derfor har jeg reflekteret en del over min egen hverdag, og på hvilken måde denne kan gøres mere effektiv på en hensigtsmæssig måde, så jeg ikke føler, at jeg er en robot, hvis fornemmeste opgave er at løse opgaver. Vi skal alle huske at leve livet – også i hverdagen. Det er min overbevisning, at livet ikke altid kan nydes effektivt! Det har jeg taget hensyn til under udarbejdelsen af disse 5 gode tips. For selvom vi gerne vil være effektive, så skal vi også huske, at alting ikke SKAL være effektivt. Nogle ting må gerne bare være.

  1. Lav lister. Lister er en god og visuel metode, hvorpå du kan følge med i hvad du skal nå. Start dagen med at lave en liste over de ting du skal i løbet af dagen. Du kan inddele den i tre forskellige kategorier.
    Must do; Ting, der SKAL klares i løbet af den pågældende dag. Disse ting har 1. prioritet.
    Nice to do; Ting, der ville være rare at kunne nå, men som godt kan vente til dagen efter eller senere. Dette er også ting, som måske har senere deadlines end tingene på Must do-listen, men som ville være fine at få klaret.
    Bonus; Ting, der sagtens kan vente til flere dage efter, og som virkelig ville være kirsebærret på toppen af isen, hvis du får klaret.
    Hvis det virkelig skal være visuelt, kan du betragte dine opgaver og deres prioritet som en isdessert i glas. De vigtigste opgaver er selve isen. De danner bund for hele dagen, (og hele desserten). De opgaver, der ville være rare, men ikke livsvigtige, at få klaret er flødeskummet ovenpå isen. Flødeskum er lækkert, men ikke livsnødvendigt. Bonus-opgaverne er netop kirsebærret på toppen. Det er opgaver, der sagtens kan vente, men som ville være virkelig lækre at få klaret.
  2. Lad være med at lade dig afbryde i den/de opgave(er) du er i gang med. Det er ofte en stor tidsrøver, at man bliver afbrudt i sit foretagende. Gør de ting færdige du er i gang med. Medmindre det er virkelig vigtigt, så kan andre ting vente til du er færdig med den opgave du fokuserer på nu og her. Man kan selv være ret god til at afbryde sig selv faktisk. Mobilen skal lige tjekkes for den sagde en lyd, der tikker en mail ind eller man smutter lige på facebook etc. Det tager altsammen tid fra din opgave, der skal løses her og nu. Hver gang du bliver afbrudt, skal du bruge tid på at sætte dig tilbage ind i opgaven. Så prøv så vidt som muligt at blive færdig med det du laver én ting ad gangen.
  3. Just do it. Ja det er altså ikke kun når det drejer sig om sport, at denne talemåde kan bruges. Også i løbet af din dag, kan du terpe denne sætning. For ofte handler det nemlig om bare at gøre det. Nogle opgaver er ikke altid de mest interessante – det kan endda være, at du har udskudt dem. Men få dem klaret. Du vil føle dig SÅ lettet bagefter. Bare gør det.
  4. Drik og spis korrekt. Jeps. Det er altså ligeså vigtigt som de mere kontorvenlige råd. Din krop kan ikke køre optimalt på 6 kopper kaffe og to croissanter. Der skal noget mere, og sundere, til systemet. Husk at drikke nok vand i løbet af dagen, og spis så din grønt! Ellers får du ikke den isdessert!
  5. Forvent ikke at alle dage er lige effektive. Ofte bliver man mindre effektiv når man begynder at stresse. Javist nogle arbejder “bedst under pres”, men hvor hensigtsmæssigt er det altid at gøre? Ikke alle dage kan være super dage mht. at få klaret arbejdsbyrden. Det skal man kunne acceptere, og derefter give slip på den følelse, at man SKAL nå alting hver dag på sin liste. Det er okay, hvis man ikke gør det. Verden falder ikke sammen, og livet er andet end at få klaret tingene mest effektivt. Husk at give slip på effektiviteten indimellem. Husk at kunne slappe af.

Jeg håber, at I kan bruge disse tips til en mere effektiv hverdag.
Måske nogle endda selv sidder inde med nogle gode råd de vil dele i kommentarfelten til os andre?