GETTING MY SUGARADDICTION UNDER CONTROL // WEEK 3

IMG_2285

Så gik uge tre efter jeg startede mit fokus på mit sukkerforbrug. Læs om projektet her, og uge et og uge to.

Jeg har efterhånden fundet en ret fin balance fra mit vanvittige forbrug for tre uger siden, og til nu. Jeg er ikke sukkerforskrækket, men jeg er blevet meget bedre til at tænke over, hvor tit jeg spiser, især raffineret, sukker.

Jeg har skam også spist noget sukker i ugens løb. Jeg gav bl.a. en fantastisk kage fra Wendorff-bageren da jeg startede i job og måtte selvfølgelig selv inspicere varen. Jeg spiste også et stykke brunsviger dagen efter i anledning af en kollegas fødselsdag. Jeg spiste også både (plantebaseret) is fra Naturli’ – som btw virkelig kan anbefales – kiks og ristede skumfiduser onsdag da vi fejrede, at Casper havde afleveret speciale.

Derudover har min træning virkelig været berigende de sidste par uger. Jeg får masser energi når jeg er afsted samt efterfølgende. Jeg har heller aldrig været mere glad for, hvordan min krop opfører sig og tager sig ud. Jeg er virkelig tilpas i min krop som aldrig før, og det er ret dejligt. Jeg kan mærke en betydelig forskel i, hvordan mit energiniveau er. I stedet for at peake og derefter dale i løbet af dagen, ligger mit blodsukker ret stabilt. Det betyder, at jeg ikke crasher mit på eftermiddagen, og jeg føler mig knapt så ‘tung’ i kroppen.

Det har helt sikkert også noget at gøre med mit nedsatte indtag af kulhydrater. Jeg kan virkelig mærke, hvordan kulhydrater påvirker min krop især nu jeg har ikke spist særlig meget de sidste tre uger. Jeg er ret overrasket over, hvor meget det egentlig påvirker min krop at spise en skålfuld pasta f.eks. Jeg bliver oppustet, hvilket siger sig selv. Kulhydrater binder nemlig ret meget væske i kroppen, og det kan give en følelse af at være en kødfarvet udgave af et pool-dyr, men også en følelse af at være tung og træt.

Kulhydrater, og sukker for den sags skyld, giver dit blodsukker et peak for herefter at styrkdyrke. Deraf kan dit humør stige og dale, og kroppen kan have svært ved at finde et stabilt leje. Det betyder selvfølgelig ikke, at man SLET ikke skal spise fødevarer, der indeholder kulhydrater. Det kan dog være fordelagtigt at prøve at kontrollere indtaget lidt. Så dit blodsukker ikke er på en konstant rutsjetur.

Jeg er langt fra hellig omkring dette, og kroppen har brug for især kulhydrater for at kunne fungere. Men det er sgu vigtigt at få nok fiber, grønt og protein. Når jeg sørger for at drikke nok vand og spise rigtigt i løbet af dagen, kan jeg mærke en markant forskel på både min krop og sind. Jeg bliver SÅ forundret over, hvordan man kan manipulere på denne måde med ens krop, udelukkende baseret på de fødevarer man indtager. Det er sgu ret utroligt.

Jeg vil endnu engang fortsætte en uge, hvor jeg aktivt overvejer mit sukkerindtag. Jeg er så glad for, jeg ikke på samme måde længere er underlagt min krops skrigen efter sukker. Nu er det MIG, der bestemmer og har taget kontrollen tilbage.

Har I nogensinde hold igen på sukkeret? Eller er det slet ikke en udfordring for jer? Er det noget I overhovedet overvejer? Hvorfor eller hvorfor ikke?

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.


LET'S BE FRIENDS SHALL WE?

Hello!
Jeg er altid for sent oppe og sover aldrig nok. Mine to hunde hænger konstant på mig. Jeg drikker for meget kaffe. Tangerende til det usunde. Men jeg spiser ligeså meget bland-selv-slik, så mon ikke det går? Tak fordi du læser med!