GETTING MY SUGAR ADDICTION UNDER CONTROL

SUGAR ADDICTION GOODBYE ODENSEBLOGGERS ODENSE BLOGGER JEANETTE HARDIS

SUNDHED HER PÅ BLOGGEN

Jeg har ved flere lejligheder berørt emnet “sundhed” herinde på bloggen. Det fordi sundhed og træning er noget, der faktisk fylder relativt i mit liv og hverdag. Grunden for, at det ikke fylder tilsvarende herinde er simpelthen fordi jeg synes der findes SÅ mange dygtige bloggere, hvis omdrejningspunkt netop er sundhed og motion. Det skal selvfølgelig ikke forhindre mig i at dele mit, men jeg synes bare, det kan være svært at forene det hele herinde med både sundhed, træning, outfitbilleder, shopping, anbefalinger til Odense blandt meget andet. Alligevel vil jeg sgu gøre et forsøg nu ved at dele dette indlæg.

HEJ SUKKERAFHÆNGIGHED!

I dette indlæg vil jeg berøre emnet sukker og sundhed. Jeg er nemlig sukkerafhængig. Sådan. Virkelig meget. Jeg er og har altid været en værre sukkergris. Jeg ELSKER is, chokolade, kage, vingummi, skumfiduser, chokoladeovertrukne mandler, P-tærter (OMG!), vaffelis, pindeis, flødeis, sodavandsis, flødeboller, bolsjer. Ja listen er faktisk uendelig. For jeg er ikke kræsen, hvad søde sager angår. De der mennesker (sorwy hvis du er et af dem), der ikke kan lide kage f.eks – dem forstår jeg slet ikke!! Jeg mener, hvordan kan man IKKE lide kage?! Alt slags kage. Hjemmebagt, købt – jeg har ingen krav! Jeg kan li’ det hele. Og det kan i grunden være et problem i sig selv. For det betyder, at jeg aldrig siger nej tak til noget, for jeg kan køre det hele ned uden en eneste tanke på, hvor det hele mon ender henne (på sidebenene, det ved vi alle), eller hvad det gør ved min krop og ikke mindst hoved.

Det er bestemt heller ikke, fordi jeg ikke forsøger at træne den der sukkertrang væk. Jeg træner i gennemsnit 3-5 gange om ugen. Den ene gang er en fast cykeltur på i alt 19 km. Det er i virkeligheden transport, men det er på vej ud til min ugentlige hundetræning (jeg har jo to små vuffere som jeg går til agility med, og faktisk også underviser i samtidig), så jeg er i træningstøj og er en ret utålmodig cyklist, så det er altid med fuld fart fremad!!

Men min træning fungerer desværre også lidt som en “undskyldning” nogle gange for lige at spise lidt mere. Ofte af den usunde og sukkererede slags. Det går sgu ikke for så udligner alt den træning og spisen jo sig selv. Så fra i går sagde jeg tak, men nej tak til sukker foreløbig.

FARVEL SUKKERAFHÆNGIGHED

Jeg er nemlig rigtig træt af at være en slave af min sukkerafhængighed. Det burde være MIG og ikke min afhængighed, det styrer, hvad jeg putter i munden. Desværre har sukkeret råbt højest her på det sidste, men nu er det altså mig, der snakker med store ord og siger nej tak! Det er ikke, fordi jeg vil smække med nogle døre her, og ej heller blive uvenner med alt det søde sukker, men jeg vil gerne selv kunne styre hvad og hvornår jeg spiser sukker. Derfor er det skåret ret meget ud af min kost det næste stykke tid.

Samtidig er min kost blevet optimeret, så jeg får mest mulig ud af alt min træning. Kosten og træningen er timet og tilrettelagt nu, så jeg følger en kostplan og laver en lidt anderledes træning end min vanlige styrketræning. Jeg har før i tiden været en rigtig ‘cardiobunny’ –  for lige at typificere her. Da jeg stiftede bekendtskab med styrkeløft blev jeg dog helt forelsket i at kunne løfte mange kg og du ser mig faktisk størstedelen af tiden i frivægtsområdet nu, og knapt så meget af tiden i kredsløbsområdet i centret.

Fordi min kostplan også fokuserer på at skære ned på kulhydrater, laver jeg nu mere kredsløbstræning med moderat intensitet. Det betyder, som nogle af jer måske har set på Snapchat, at min træning nu også indeholder meget aftenkredsløbstræning fordi det passer ind i min træningsplan. Kulhydrater er virkelig blevet en udskældt ernæringsindtag de sidste par år, og mange fortæller også, at de oplever oppustethed og irritation når de spiser kulhydrater. Det har jeg også en tendens til, og min nye kostplan skulle gerne lære mig at styre mit indtag af både sukker og kulhydrater. På den anden side skal vi ikke fuldstændig udelukke kulhydrater fra vores daglige kostindtag, for vi har skam brug for dem. Men jeg er nu begyndt at nedfælde, hvad jeg spiser og drikker i løbet af dagen. Simpelthen for at få et overblik over, hvad jeg indtager af mad. Jeg mistænker, at jeg nogle gange simpelthen “glemmer”, hvad jeg har spist i løbet af dagen, og på den måde spiser lidt flere af de usunde ting. Så nu skriver jeg alt ned.

Hvis jeg ikke holder øje på denne måde ved jeg, at jeg kommer til at falde i. Og det ville simpelthen være for dumt når jeg har lagt så mange tanker og aktive valg bag dette. Jeg ved også, det bliver hårdt, men bare fordi noget er hårdt betyder det ikke, man ikke skal gøre det. Så nu gælder det altså, og jeg glæder mig fandme til, det er MIG og ikke min sukkerafhængighed, der afgører hvornår og hvad jeg spiser. Min første dag, hvor jeg holder bedre øje med en sundere kost var i går, og hold da magle det var hårdt!

Jeg har ikke før på denne måde tænkt SÅ aktivt over, hvad jeg spiser og hvad det egentlig gør ved min krop, og på første dag i går mærkede jeg allerede, at min lyst til søde sager har haft en umådelig kontrol over min krop. Nu vil jeg tage kontrollen tilbage.

Sidder I nogle derude, der måske vil hoppe med på ‘nej-tak-til-sukker’-vognen det næste stykke tid? For mig gælder det om at kunne mærke efter, hvad min krop virkelig har brug for og ikke hvad mine følelser fortæller min krop. Det handler i bund og grund om kontrol af min egen krop og om at føle mig tilpas.

Find nye indlæg på BLOGLOVIN // Like bloggen på FACEBOOK // Se flere billeder på INSTAGRAM // Følg med til daglig på SNAPCHAT @JHARDIS

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


LET'S BE FRIENDS SHALL WE?

Hello!
Jeg er altid for sent oppe og sover aldrig nok. Mine to hunde hænger konstant på mig. Jeg drikker for meget kaffe. Tangerende til det usunde. Men jeg spiser ligeså meget bland-selv-slik, så mon ikke det går? Tak fordi du læser med!