Find stilhed og ro med farver

Hvad er mindful coloring?

Nå. Jeg fortsætter fra mit sidste indlæg omkring det at finde balance og sundhed i ting, der ikke nødvendigvis er træning. Derfor vil jeg i dette indlæg dele mine tanker og erfaringer med mindful coloring. Faktisk for præcist et år siden begyndte trenden omkring mindfulness coloring. Altså det at farvelægge tegninger. Der er videnskabelige studier, der viser, at det at farvelægge tegninger er afstressende og grobund for afslapning og ro i både krop og sjæl. Hvilket jo ikke lyder helt dumt vel?

For et år siden fik jeg derfor nogle bøger med tegninger, så jeg selv kunne dyrke denne form for mindfulness. Desværre fik jeg aldrig gjort noget ved det. Kender I det? At have gode intentioner, men aldrig rigtig komme i gang? Den følelse kender jeg desværre alt for godt, men det skal ændres i år. Og mindful coloring skal være starten.

Bøgerne har nemlig stået på hylden og hånet mig på samme vis som den tomme isbøtte gjorde det sidste weekend fra sofabordet. Men nu vil jeg altså i gang. Og jeg har faktisk allerede været i gang den sidste uge. Men hvad præcist er mindful coloring?

Det er simpelthen at farvelægge tegninger. Præcis som vi kender det fra barndommen. Hvor stregerne hos mig ofte blev ignoreret… bevidst eller ubevidst snakker vi ikke om, men det var ikke altid, at jeg fik lagt farverne indenfor rammerne. Det er nu heller ikke fordi, at vi SKAL farvelægge indenfor stregerne ved mindful coloring, men det er en del af processen. At vi skal koncentrere os om, at gøre os umage. Så mindful coloring handler altså helt lavpraktisk om at farvelægge tegninger.

Mindful colering har dog ikke de barnlige motiver som vi husker dem. Mine bøger indeholder virkelig æstetiske tegninger i enten smukke, abstrakte mønstre eller fine motiver. Mindful coloring er henvendt til voksne, og motiverne i bøgerne er derfor herefter. Derfor føles det også knapt så barnligt at sidde og farvelægge i disse bøger.

Hold dit fokus ved at farvelægge

Der er dog langt mere dybde og kompleksitet ved mindful coloring end blot at farvelægge med din yndlingsfarve i forskellige felter.

Mindful coloring kræver nemlig, at vi holder et fokus. At vi koncentrerer os om en specifik handling og opgave. Dette betyder samtidig, at vores tanker kun beskæftiger sig med én eneste ting; at farvelægge. Hvilket er en virkelig god ting. Især vores postmodernistiske samfund taget i betragtning, hvor selviscenesættelse, personlig branding og image har stor fokus. Hvor vi alle sammen har travlt med at udfolde og udvikle os som individer, og samtidig pleje vores relationer til andre mennesker.

Som mennesker har vi nogle gange behov for at trække os tilbage og fokusere på en enkel, men krævende opgave. Især i form af noget lavpraktisk som det at farvelægge kan argumenteres for at være.

Så selvom det måske lyder lidt tosset at finde farveblyanterne frem fra dit gamle penalhus, så gør det. Prøv at bruge bare femten minutter hver aften de næste par dage på mindful coloring. Det giver virkelig et pusterum fra vores travle hverdagsliv. Sluk dit TV, radio og læg din telefon i et andet rum. Lav en kop te og sæt dig til rette med mindful coloring. Ved du ikke helt, om det er noget for dig, og derfor ikke vil investere i en dyr bog, kan du nemt finde bøger med mindful coloring hos f.eks. Tiger. (Eller Flying Tiger som de kalder sig selv nu). Hvis du har en printer til rådighed er du også kun en googlesøgning fra at finde fine motiver online som du selv kan printe ud.

Har du selv prøvet mindful coloring eller vil måske give det et skud nu?

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.


LET'S BE FRIENDS SHALL WE?

Hello!
Jeg er altid for sent oppe og sover aldrig nok. Mine to hunde hænger konstant på mig. Jeg drikker for meget kaffe. Tangerende til det usunde. Men jeg spiser ligeså meget bland-selv-slik, så mon ikke det går? Tak fordi du læser med!